Brainstorming

Jag har satt tänderna i min nästa inlämning för distanskursen jag läser. Denna gången handlar det om medias och maktens koppling till problemet. Frågan är varför det fortfarande finns folk som inte tror på klimatförändringar och dess konsekvenser. En fråga som jag faktiskt ställer mig ständigt när jag ibland diskutterar saken med pappa. Hur i *##* kan folk vara trångsynta nog att förneka eller välja att inte se isen som smälter, temperatiren som stiger eller populationen som ökar oroväckande snabbt? 
 
Jag och pappa har nu bollat lite tankar om miljön och människor och det hela slutade med en A4 av olika tankar som jag sedan kan spinna vidare på. Det är ett bland de bästa sätten att komma vidare i tankarna. Nu isåg jag också att jag kunde fråga er här ifall ni har några tankar om det hela. 
 
Vad tror ni om klimatförändringarna?
Vad har media med det hela att göra?
Vad har det för koppling till maktintressen i vår värld?
 
Eftersom jag själv är tveklöst övertygad, behöver jag höra andras åsikter och där med kanske kunna få en förklaring till varför folk tveker i frågan. Även om ni säkert inte är motståndare till hela grejen med att förändringar sker och att det är människan som är orsaken. Det är ändå bra att få se fler vinklar och höra fler åsikter. Det vore himla hyvens :)
 
Tack!

Kommentarer
Postat av: Pyttan

På fjällgatan står det på en vägg: "Så länge någon tjänar pengar på jordens undergång så är den inte särskillt nära."

Svar: Oj! vilken bra mening! Tack:D
Moa Ekman

2013-10-23 @ 13:06:57
Postat av: Faster A

Det har handlat om stormen SIMONE hela dan, jag tycker att man kan ju gratulera på namnsdagen om man känner någon som heter Simone, grattis!

Klimatfrågan, det är något o bita i. Tänk vad Al Gore kämpat med detta! Självklart har media en enorm makt, vad de skriver/inte skriver. Vad kan en bonde i Kina te x, om han kan läsa, få för information? Inte ett skit tror jag, skrivs det överhuvudtaget om klimatförändringar i Kina tror jag att det är helt felaktigt, det landet är en enda stor katastrof tycker jag. Det är så oerhört mycket pengar o vinstintressen som är inblandat i detta...det vete gudarna hur man ska kunna lösa klimatfrågan....


Svar: Åh tackar :P Den var väldigt mild och ingen farlig storm så det är la okej att ha den uppkallad till samma namn som en själv :)
Ja det är en grymt svår fråga. Det läskiga är att media kan göra så mycket men kanske inte gör allt. Varför gör de inte allt? Varför censureras sanningen?
Det är också svårt att ge ett bra svar som är globalt. Det är säkert skillnad på folks tankar angående klimatförändringar här jämfört med Kinas landsbygd som du nämner. På platser där klimatförändringarnas effekter är mer tydliga, är nog fler tvungna att inse fakta. Här i Sverige är det lättare att blunda eller glömma bort det allvarliga. Vi är inte så hårt slagna av det hela som människorna i tex Kina, Indien och USA.

Och ja. Pengarna är grunden till allt problem. Pengar och kontroll. Så länge girighet och egoism styr de mäktiga, är jordens klimat hotat.
Moa Ekman

2013-10-28 @ 19:56:44

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback