Födelsedagslunch med två fantastiska flickor

Jag hade vetat om det och det var planerat sedan länge, min födelsedagslunch med Frida och Clara. Jag hade fått välja vad jag ville äta och jag hade sagt; en bruchetta med tomat och basilikaröra och en med chevréost, valnötter och honung.
 
Jag hade länge tänkt på vad jag ville ha till efterrätt och det jag saknade aldra mest var svensk hederlig smulpaj med blåbär och vaniljsås. Jag saknar nästan ingenting från Sverige i matväg förutom svenska, syrliga, näringsbomber till blåbär. Inte de där mesiga, milda amerikanska som de äter här. Det går ju inte att få tag på blåbär här, inte ens frysta så vi skulle istället göra hallonsmulpaj som ju är minst lika gott det!  
 
Min tisdag började med att Frida ringer mig och säger att Justin Bieber har tvingat oss ändra planer. Med det menade hon att Nathalie, Claras flicka som hon tar hand om, hade varit på en konsert med Justin Bieber kvällen innan och att den slutat så otroligt sent att hon inte kunde gå till skolan idag. Så vi, eller snarare Frida, fick packa med sig allt och ta sig hem till Clara istället för att vi skulle vara hos henne som planerat.
 
Min morgon flöt på utan sådana stora problem. Jag behövde endast vänta på en matlevetans som skulle komma vid tio/elva. Innan dess tog jag en kort springtur för att få upp aptiten ordentligt, tog en dusch och klädde mig i min nya klänning. När maten var inpackad i kylen tog ja på mig conversen (premiär för i år) och promenerade med öppen jacka till Clara. Solen sken och värme mina trumpbyxe-ben. En fantastisk dag som bara hade börjat.
 
När jag kommer hem till Clara står de båda två i köket och fixar för fullt. Clara har gjort scones till Nathalie och Frida rör i tomat och basilikaröran som doftar underbart. Vi kramas och De sätter igång med mackorna. Jag ser en stor pajform stå på köksbänken och går fram och luktar på den. Det doftar helt ljuvligt. Jag frågar om de använt både blåbär och hallon för den är så mörk. Frida kollar då lurigt på mig och säger; "Jo förstår du. Det är så här, att det är svenska blåbär". Jag fattar ingenting. HUR!?
 
Fridas bror har helt enkelt tagit med sig två paket frysta båbär i väskan när han flög hit samma helg som mina föräldrar etc var här. Jag blir helt mållös. Jag ska få SVENSKA BLÅBÄR! Inte nog med det. Frida går fram till kylskåpet och tar fram två pakt med ICAs vaniljvisp. VANILJVISP!!! Jag bubblade över av kärlek. Frida bara log och skrattade. FINA HON!
 
Ni kan ju ana att det blev en god lunch. Så god så jag vet inte vad! Clara dukade utebordet så vi satt ute i solen medan vi åt våra mackor. Jag öppnade paket lite om vart annat. I det första fick jag en blå sommarklänning med vita svalor på av Clara och frida. Den satt superbra! I det andra paketet, som var från Frida och Pyttan fick jag en helt fantastisk fotobok med bilder från de gångna åren på oss och våra vänner. Den var så galet fin och fylld med roliga minnen från saker vi gjort ihop.
 
Efter maten och solskenet som tyvärr försvann bakom hustaket, åt vi den underbara pajen. Jag hade lixom redan från början bestämt mig lite för att äta på tok för mycket för mitt eget bästa. Det var ju lixom en chans på miljonene att få samma sak ingen inom den närmaste framtiden. Det slutade därför med att vi skrapade rent hela pajformen från blåbär och smulor. Jag njöt. Åh va jag njöt. Nu när jag tänker på det kan jag fortfarande känna smaken och ångra att jag åt allt så fort. Om jag ätit liiiiiiite, liiiiiite hela tiden hade jag kanske kunnat hålla på att äta fortfarande. Va gott det hade varit...
 
Jag är så förbannat lycklig som har så fina vänner. Som fixar och donar och ordnar och bestället och fotar och lagar och tänker och planerar så att jag ska få bli så här glad. Jag vet inte vad jag gjort för att förtjäna dem. Tack ni fantastiska människor. 
 

Kommentarer
Postat av: Maggan

Häääärligt solsken!! Jag har iallafall krympt mina vanter jag köpte i London, så nu passar dom lite bättre.HaHaHa!!!

Svar: MEn va suveränt!! :D Du ska inte ge bort dem till någon då ;) nästa års julklapp? hihih
Moa Ekman

2013-03-06 @ 17:47:22
Postat av: Elin

Jag ska bjuda dig påblåbärspaj när du kommer hem :) blåbärspaj och drinkar!

Svar: ÅH det ser jag fram emot! Även om det blir påblär i pajen ;) ihih
Moa Ekman

2013-03-06 @ 20:50:20
URL: http://elinnisabella.blogg.se/
Postat av: Elin

HAHA påblär?! BLÅBÄR menar jag ju!

2013-03-06 @ 20:50:43
URL: http://elinnisabella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback