Oxford

Fredagen började redan innan solen gått upp. Jag fick skjuts till High Roaden av Kate och hade därför för mycket tid att ta död på i den kyliga, blåsiga morgonen. Jag använde tiden till att köpa ett äpple. Det var det. Jag, Frida, Clara, och Pyttan möttes i alla fall i Notting Hill efter mycket svårighet med tub och annat. Vi köpte kaffe och lite färdkost-dricka och sprang till bussen. Jag och Clara pratade hela vägen. Ibland avbröt jag vårt samtal med ett; "ÅH kolla på det där! ÄR det inte vackert!" och syftade på kullarna och bergen i den engelska landsbyggden som passerade utanför fönstret. Jag menar, kan det bli mer idylliskt med gröna kullar, prickiga med får som betar och ett gammalt, grått stenhus som förnöjt sjunkt ihop bland en bunt träd och trätt staketet runt magen. BE A Utifull.
 
Vi klev av i ett soligt och krispigt Oxford som redan var vaket och redo. Vi var förväntansfulla, frukostsugna, förmiddagsvakna och vår-berusade. Oxford är som en blandning av brittisk landsbygd och stad med murar, sten och torg som i Visby, cyklar och studenter som Lund och solväggar som i Italien. Pyttan som bott i staden under två veckor när hon gick i högstadiet, log åt våra reaktioner och tindrande ögon. Hon pekade ut ett Espressohouse där vi åt frukost innan det var dags att gå mot vinden i alla riktingar.
 
Vi började dagen med ett besök på Pitt Rivers Museum. Han var en man som samlade på ALLT. Sjuka saker dessutom. Vi såg bland annat förkrympta huvuden på tråd som de i Harry Potter, gammal medicinutrustning, riktiga eskimåkläder, konstverk(underverk?) i elfenben från Kina, knark i små glasburkar och en helt äkta mumie. Jag gick ihop med Clara och tack vare att vi bestämt en tid för då vi var tvugna att gå, hann vi bara till andra våningen. Vi beslutade att helt enkelt skippa den tredje och ta det en annan gång. Vi skulle tillbaka.
 
Efter detta begav vi oss ut i blåsten igen och vandrade bort genom staden, åt sea salt and chocolate fudge och kollade kartan som Kate målat åt oss kvällen innan. Vi gick förbi en pub med hundratals slipsar på väggar och tak som studenter i staden tagit med sig från olika resor. Vi gick i en platt, stor park. Vi åt lunch på Pret och vi shoppade. När vi vandrat runt och blivit på tog för kalla beslöt vi oss för att hitta en pub att slå oss ner på för resten av kvällen. Det blev tyvärr ingen av de pubbar som Kate tipsat oss om men det gjorde inte så mycket. Vi drack öl, beställde så småningom varsin Fish 'n' chips och hade det otroligt mysigt vid ett runt bord med utsikt över hela puben. Vi fick till och med se ett gäng med kiltar och fluga kliva in, se lite förvirrat runt sig och sedan gå ut igen. Det kallar jag en lyckad kväll.
 
En lätt språngmarch till bussen vid halv elva-snåret och vi var på väg hem igen. Jag följde med Frida hem eftersom min stora, goa säng, lånats ut till gäster till familjen. Jag vaknade bredvid henne på söndagsmorgonen och allt var fint. Vi åt sött rågbröd med leverpastej och västerbottenost i hennes säng/soffa medan vi såg på melodifestivalen. Sedan chillade vi fram tills vi åt en lätt lunch och nygräddade sötpotatis och pecannötsbullar som Sofia gjort. Kvällen slutade på Flatplanet med Pyttan, Alice och Clara där vi åt GODA tunnbrödspizzor. Superbra helg helt enkelt. 

 

Kommentarer
Postat av: Faster A

Huvaligen va du får vara med om!

Svar: Ja :) Jag har svårt att förstå det själv :)
Moa Ekman

2013-02-06 @ 18:48:32
Postat av: Kusin Josefin

Iiiih, Oxford! Vad fiiiint!

2013-02-07 @ 16:38:04

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback