Att slå ut en limpa

I onsdags och torsdags befann jag min utanför dörren och redo för min arbetsdag så tidigt som halv 4 på morgonen. 03.30 alltså. Anledningen var att jag skulle få lära mig arbetet bakom kulisserna på Nolbygård. Jag skulle få lära mig att baka bröden. När Lasse sa det till mig veckan innan blev min reaktion ett häftigt "Vah?!" och stora ögon som glodde på honom. Han rörde inte en min så jag förstod att han inte skämtade. "Åh fy va kul!", sa jag och log brett, beredd där och då på allt som detta skulle innebära. 
 
Faktum var att jag var lika entusiastiskt och peppad när jag satt i bilen och åkte genom ett sovande Alingsås för att ha min första privatlektion i bageriet. Jag unnade mig till och med att tänka tanken; "Jag är ju inte ens trött! Jag är nog född till detta", men mitt medvetna hyschade mig. Tänk om ödet står och lyssnar och hör dig säga detta, då kommer det tänka; "Nä fy vilket äckligt självförtroende! Något sånt vill vi inte veta av" och så skulle jag bli jinxad. 
 
Tack och lov, har det mesta gått bra hittills och tack vare underbara kolegor och en underbar chef som heter Lasse, har mina missöden målats över och lagts åt sidan allihop. Jag ser dem knappt för de är så väl dolda under färg och mjöl i ett hörn av bageriet. Några har jag kastat in längst in i ugnen där de grillas till förkolnade klumpar som jag sedan ska stampa sönder till svart puder som blåser bort i höstvinden. Några blandas ut i degen som lyfter brödet med hjälp av kvävda anklaganden. Dessa bröd säljs sedan och äts upp av intet ont anande kunder. Puts väck. 
 
En dag för Lasse börjar med att blanda ihop alla degar till de olika bröden. Plastbyttor med surdeg, stora skopor mjöl, decilitermått med salt och litervis med vatten blandas i olika kombinationer och läggs åt sidan. Surdegen skall ligga i oljade platslådor och vändas varje halvtimme ungefär. Degarna delas upp och varje bit vägs. Sedan rundriver man, slår ut och formar till frallor, limpor och andra bröd. Det är olika toppingar, olika snitt och olika tid i ugnen. Så skall även en vetedeg göras och bli till kardemummasnuror, kanelbullar, vaniljbullar och hasselnötsbullar.
 
Vid 6-tiden kommer Joakim och vi tar en kopp kaffe vid det runda bordet i farstun. Lasse äter sin obligatoriska mazarin och vi småpratar medan morgonen vaknar långsamt utanför fönstret och bröden jäser vidare. Nästa fika blir vid halv tio, tio-tiden då resten av familjen anlänt. Det är Eleonor, Anna och Maria (som jobbar över oss). Då har Joakim eller någon annan gjort smörgåsar åt allihop och kaffekannan är full. De första bullarna står och gräddas i ugnen och hela huset luktar nybakat. Så tränger vi ner oss allihop rund samma runda bord och småpratar. Lasse springer iväg med små mellanrum för att vänta på plåtar, ta ut bröd och annat. Ibland springer jag. 
 
Frukosten slutar när det gått för långt tid eller när första kunden kliver genom dörrarna. Detta är den absolut bästa tiden på dagen. Speciellt om man jobbat från fyra och inte ätit någon riktig frukost än. Då är man grymt hungrig, lagom mör och vet att man kan vara hur lugn som helst, för nu slutar du. 
Detta unnade jag mig efter min första bakdag; en nybakad kardemummasnurra

Kommentarer
Postat av: Elin

Det är ju SÅ FANTASTISKT att du kommit in i det här jobbet för det är PRECIIIIIS vad jag föreställt mig att du ska göra!!

Svar: Jag får se om det är detta jag kommer göra. Livet som bagare är SVIN jobbigt. I alla fall om man ska driva stället. Men det kommer säkerligen bli något i stil med det här ;) och jag är HELT hänförd och tacksam för allt detta :)
Moa Ekman

2013-09-15 @ 12:37:17
URL: http://elinnisabella.blogg.se/
Postat av: Hanna

Vad roligt det är att läsa dina härligt målande inlägg, synd att de inte kommer lite oftare bara!!
Vi ses på släktträff i helgen?!
Kramar från Loo

Svar: Ja jag vet :/ jag hinner typ inte skriva inlägg, plus att det inte lockar lika mycket längre. Men det är så kul att du/ni tycker om det! :)JA klart vi ses :) KRAM
Moa Ekman

2013-09-17 @ 13:45:24
Postat av: Mamma

Håller med Hanna.... Det är helt underbart att få ta del av ditt liv !! Även om det är från lite avstånd. Kramar i mängd :)

2013-09-18 @ 11:28:04
Postat av: linnea

hej. åh. Moa. så fantastiskt! vill komma och hälsa på när jag är i krokarna nästa gång!!

Svar: JA!!!! kom och fika hos mig! :D
Moa Ekman


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback