Inneboende from Sweden

Efter att ha bott i huset med mamma och pappa i nästan en vecka är huset större och mer tomt än någonsin innan. På både gott och ont. 
 
Fastän jag kanske inte vill medge det har jag mer energi nu när de inte är här. Jag kanske omedvetet går runt och oroar mig, planerar och kollar till allting när de är här. Det är omvända roller, jag tar hand om dem. De har följt efter mig som små fågelungar, med glad min och gott humör. Jag vet ju att jag inte behöver oroa mig för att de ska trivas eller för att de ska ha det bra. Man kan inte få bättre och råligare besökare än dem. Ändå bryr jag mig (antagligen mer än de vill) om att de ska känna att de kan glida fram längs med gatorna utan bekymmer eller onda fötter. De onda fötterna kan jag tyvärr inte göra så mycket åt mer än att lotsa dem på en buss eller en tunnelbana, med oron kan jag ta ifrån dem.
 
Pappa, som alltid annars brukar vara ledsagaren och guiden i gruppen, blev denna gången helt oventandes om allt som försegick. Han hade ingen aning om vart vi var, hur vi tog oss till platser eller det faktum att vi varit på ställen förut. Ja kanske bara någon timme tidigare. Han släppte allt och lät mig sköta det han annars grubblar över. Jag hoppas att jag kunde ge honom lite ro i sinnet och en semester från den delen av de dagliga bekymren. 
 
Mamma var som mamma alltid är. Hjälpsam, åtagande och entusiastisk. Det bästa med henne, eller en av de bästa sakerna med henne, är att hon är ärlig. Alltid. Detta gör att man kan ta det hon säger på fullt allvar. Så när hon säger att något är gott, då tycker hon att det är gott. När hon tycker att något är roligt, då är det för henne roligt. På riktigt. Det är så skönt att slippa oroa sig om svaret man får är av det medlidande slaget eller om personen i fråga är uppriktig.
 
Vi hann med att gå, mycket och i genomsnittlig långsam fart. Strövande. Vi drack öl. Många och av varierande form. Första kvällen hade vi provsmakning av min Moa-öl. Vi satt i köket med varsitt glas och smakade på de olika sorterna i tur och ordning medan vi spelade kort och pratade. Det har blivit en hel del kortspelande. Varje planderad tid kunde enkelt fyllas med lite gurka eller fem kort kryp. 
 
Förutom att gå och prata, dricka öl och prata och prata medan vi spelade kort, åt vi också mat. Hamburgare på The Lamb, finmiddag på Jamies och mysmiddag hemma i "mitt" kök med gott vin och lyxchoklad som efterrätt. Mellan mat-varven och under promenaderna såg vi även saker. Vi såg Chiswick med allt vad det innebär, Big Ben, London Eye och The Southbank. Vi åkte till och med på en spontanresa till Oxford på onsdagen. Väl där gick vi på Pitt Rivers museum och lärde oss om allt mellan himmel och jord. 
 
Det har på något vis varit både konstigt och självklart att ha dem här i ett par dagar. De har på något vis passat in i interiören och situationerna men hela tiden påminner de mig om att de egentlgien inte har en aning. När jag får guida dem bland köksluckorna eller lotsa dem in på rätt buss. Eller när de kommer till att prata engelska. Älskade, älskade ni. Som jag sa till dem när vi åkte hem från Oxford sent på onsdagskvällen. "Det är tur att jag inte skämms för er längre. Det är nog för att jag kan rädda situationen nu". Jag får lixom ta över pappas bankkort och sköta betalnigen, jag gör beställningarna och jag översätter oväntade frågor från främligar. Nu finner jag det lite charmigt och faktiskt, lite som en ära. 
 
Vi ses snart, bästa, bästa föräldrar. Tack för veckan vi hade. Den var mer än jag hoppats på och gick fortare än jag vågat föreställa mig. Kram.
 

Kommentarer
Postat av: Maggan

Ja, nu har gottegrisarna varit i England igen, för tredje gången! Skaffa jobb i Japan Moa, dit har jag velat åka länge. Give me a reason!!. Blubb!!!

Svar: Hahahah volontärresa kanske? :)
Moa Ekman

2013-08-03 @ 17:36:24
Postat av: Faster A

Det känns härligt o se min lillebror i London, dit hade han aldrig kommit om inte du åkt dit. Nu får vi se var ni/du hamnar nästa gång, men Japan Maggan, det är inte min grej men det är ju inte jag som ska åka o hälsa på......

Svar: Hihihi. Kommer du om jag åker till Italien då ? :) För det är i så fall dit jag skulle vilja komma här näst :)
Moa Ekman

2013-08-03 @ 19:51:38
Postat av: Maggan

Jooooo, tänk att vandra runt i en äkta japansk trädgård, sedan kan man nästan åka hem, HaHa!

Svar: Ja men då söker vi volontärarbete i ett japanskt kloster :D
Moa Ekman

2013-08-04 @ 10:25:27
Postat av: Faster A

Italien, Toscana, det är inte fel, gott vin o pasta
bättre än den råe fisken i Japan (du förstår att jag skojar Maggan )

Svar: hahah ja jag håller nog med dig Annika :P Sen vill jag gärna till Libanon eftersom maten är så FANTASTISK där! Massa vegetariskt och med MASSa smak
Moa Ekman

2013-08-04 @ 13:31:15
Postat av: Mamma

Ni ä la för Goa ni faster& moster!!! Jag önskar att du Moa åker senare till Irland eller Skottland... Undrar om ölen är god där??? Tack själv Moa för våran härliga semester hos dej. Vi NJÖÖÖÖT i fulla drag ska du veta :)

Svar: Oh! Ja det är ju också en intressant plats att besöka! Det får bli en av platserna:) Va det glädjer mig att höra! Kate och Nick tyckte jätte mycket om kopparna förresten :D
Moa Ekman

2013-08-04 @ 17:51:00
Postat av: Maggan

I Löööööve Italien!!!:D

Svar: Du är automatiskt medräknad i folk som ska komma och besöka mig i Italien ;) Lugn bara lugn. Din plats är säkrad vid bordet :)
Moa Ekman

2013-08-04 @ 23:46:15

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback