Påskhelgen 2013 - Långfredag

Jag har haft en sån himla annorlunda men toppenbra påskhelg. Det började med långfredag, som alltid. I vanliga fall firar jag och min familj påsk på fredagen med massa mat, påskägg, promenad och spel. På något vis firar man våren och ljuset som kommer. I år fick jag och vännerna mina, en inblick i den verkliga anledningen till varför vi firar påsk.
 
Vid tolv träffade jag och Clara Sandra, Linnea och Maria på Trafalgar Square. Där stod vi i folkhavet och såg på en icensatt korsfästning av Jesus. En 90 timmar lång teater om historien om Jesus och hans liv. Det var kallt och fängslande. Alla, preciellt killen som spelade Jesus, var fantastiskt duktiga. De gick verkligen in i sin roll. De grät, skrek och trodde på allt de sa. 
 
När Jesus, blod och piskad, bar sitt kors genom folkmassan för att gå mot sin korsfästning, hände något väldigt otippat. En kvinna ur publiken började skrika och försöka ta sig fram till honom men blir stoppad av de rommerska vakterna. Då ser man en civilklädd man i puffjacka, kämpa sig fram till Jesus som ligger på knä med korset över sig, utmattad och svag. Mannen lyfter korset från Jesus axlar och bär det åt honom fram till scenen.
Vid korsfästningen blev hela torget helt tyst medan man hörde spikarana spikas in i Jesus händer och han skrek. Det var otroligt mäktigt. Skrämmande. Sen kom återuppståndelsen. En vit och strålande Jesus stod högst upp på trappan och log mot de sörjande lärjungarna.
 
Efter lite värmande soppa på Pret skiljdes vi åt för att kunna träffas igen på kvällen. Jag skypade lite med familjen Fransson som firade påsk hos mamma och Peter i Timmervik. De var mätta och såg tydligen på Askungen på TV. Det var fint att se dem lite. Sedan tog jag en tupplur innan det var dags att gå.
 
Jag och Clara tog tåg till Linnea i Belham, en mycket spännande och lärorik resa. Hos Linnea skulle det lagas libanesiskt men det blev mest bara vegetariskt och jättegott! Ost i alla dess former, linsröra, hummus, äppeltzatziki och rödvin. Vi pratade om au pair-livet, feminism och mat. En himla trevlig kväll och imorgon skulle kalashelgen fortsätta med påskmiddag.

Kommentarer
Postat av: Kusin Elin

Du har så fint hår :)

Svar: Det var ett enda trasset tack vare att jag haft det i en bulle hela dagen. Önskar att det såg ut så hela tiden men det gör det absolut inte. Det är typ helt rakt :/
Moa Ekman

2013-04-02 @ 20:10:05

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback