VB's skogar

Det var en vanlig måndag. Jag hade tid att döda. Jag har ofta det. Så jag tänkte att jag kunde gå en liten promenad i vårvädret som plötsligt slagit ut. Ttrots att jag gick förbi den första vägen som leder till "dagisskogen" (den vi alltid vandrade till för att leka trädlekar, äta matsäck och springa runt när vi gick i skolan), hamnade jag där ändå. Jag gick i det som nu är ett kalhygge, på en stig jag inte för mitt liv kunde känna igen från min barndom. Jag stängde av musiken och lyssnade på solen och den starka vinden som jagade upp varandra. Så blickade jag upp mot den stora kullen som sträckte sig längs med min höra sidan. En kulle man inte kunnas se förr eftersom den varit dold av granskog. Jag tvekade faktiskt en gång eller två, men sen vek jag av från stigen och stegade mig fram genom snårigt sly och upp för den kaotiska branten. "När slutade man gå utanför stigen?" tänkte jag. Vid vilken ålder känns det inte längre självklart att ta den krångliga, steniga, buckliga och roliga vägen mot målet. Och när slutade man se sina egna mål istället för det som finns i andra änden av stigen? Så jag klättrade mot utsikten.
 
Väl uppe fanns en sårad skog med fallna träd, rotvältor och förruttnad. Alltihop övervakat av tappra, nakna tallar som fortfarande stod och klamrade sig fast vid det som en gång var. Jag kunde inte avgöra om detta var ett resultat av höststormar eller om någon lekt skogsmästare och inte brytt sig om att städa upp efteråt.  
 
När jag vände mig om och såg ut över sjön vi alla åkt skridskor på i barndommen. Utsikten var större än jag förväntat mig. Vinden tog tag i de få träd som stod kvar runt mig och jag började snedda nedåt mot stigen igen. Jag tänkte av gammal vana att det är bäst att följa sigen så jag inte tappar bort mig. Sen insåg jag att det gällde när skogen var stor och tät. När man inte kunde se till andra sidan av den. När den inte var så naken och försynt.
 
Mitt i kalhygget kom jag till en trädvägg och en äldre stig med karaktär uppdagade sig. Till vänster om stigen, i början av den riktiga skogen, låg en sten. En iögonfallande sten. Allt stämde förrutom dess placering. Så förstod jag att det faktiskt var "Stora sten" som låg där och jag stog på platsen som alltid var vår landningsplats under skogsvandringarna. Där vi sprang från träd till träd i lekarna, samlade kottar, kutade ner för den lilla sluttningen. Hoppade smidigt över mossbeklädda stenar och besteg den strösta av alla; Stora sten. En enorm bumlig som stod som i en glänta där jag vill minnas att det alltid vad ett speiciellt ljus. Nu stod den där i ett kalhygge utan ivriga bestigare. Så jag klev upp. 
 
Bilden är utsikten från stenen. Vart tog vår barndom vägen!?
 
Allt är ju så mycket mindre nu för tiden. Så litet jämfört med minnena. Stigen genom skogen som kändes som en halv dagsutflykt tog nu en halvtimme att gå men vissa saker var det samma. Gläntan där tomten brukade sitta, eller ibland den mystiske spåtanten, som ligger vid korsningen där skogsstig övergår i gammal grusväg, den gläntan är fortfarande lika kuslig. Jag övervägde tanken att gå in och vidare genom skogen eftersom jag aldrig sett var som finns där borta, men jag kunde inte. Tanken gjorde mig nästan livrädd, trots att solen stod högt och jag är tio år äldre. Det kändes fint. Då var åtminstonde något som det skulle. 
 
Så kom jag ut ur skogen och klev in i en byggarbetsplats. Jag vill slå sönder grävskopan men höll mig i skinnet. De gör ju bara plats för nya minnen. Så gick jag hem och gjorde hummus och stekte massa zucchini till lunch. 
 

Kommentarer
Postat av: Elin Hoffman

den dagen din bok kommer ut kommer jag vara den första som köper den! så att du vet :))

Svar: MEN ELIN DÅ! TACK!!! Du ska få en signerad bok. Prommisssss!
Moa Ekman

2014-02-21 @ 15:09:31
URL: http://elinmarias.blogg.se
Postat av: Pyttan

Håller med elin, skriv bara en jävla bokjävel för du har talang du måste inse detta din bajskorv / with love från pytthest

Svar: DU ÄR SÅ FIN MIN PYTTHEST! Jag ska försöka fatta! Verkligen :) Tack<3
Moa Ekman

2014-02-22 @ 11:30:35
URL: http://pyttan.blogg.se/
Postat av: Mamma

Vilka härliga bilder. Om det är fint väder på söndag den 2:a mars kanske vi kan ta oss en tur i skogen!!?? :)
P.s Håller med Elin och Pyttan !!Kram mamma

Svar: Ja GÄRNA. Med mysan :) Tack mamma min<3
Moa Ekman

2014-02-22 @ 14:38:54
Postat av: Emma P

Oj vad länge sedan! av ren slump sökte jag efter din gamla blogg men kom till den här istället! Roligt att du har fortsatt med att blogga^^
Känns fruktansvärt det du beskriver! Får väl ta en promenad till skogen igen nästa gång jag är tillbaka i VB :) Hoppas det är bra med dig Moa! :) //Emma P

Svar: Hej Emma! Kul att du fortfarande kallar dig Emma P :P hihih väldigt rart. Jag vet inte om detta kan kallas blogg för jag skriver i stort sett aldrig. Oerhört ineffektiv. Ja ta dig en tur, men jag varnar dig. Det är ganska förfärligt.... Allt är toppen med mig! Hur är det med dig?! :D
Moa Ekman

2014-03-02 @ 13:18:36
Postat av: Emma

Hehe^^ jag kallar mig inte riktigt för "Emma P" längre, ville bara att du skulle veta vilken Emma som det var som skrev^^ Jo, det är bra med mig! Mycket plugg bara, har tenta snart, mycket att göra :) Men vad gör du nu? Funderar du på att plugga vidare till något eller jobba? :)

Svar: Jag kan tänka mig att det är mycket att göra med plugget! :) Men så länge du tycker att det är roligt :) Jag jobbar vidare på Nolbygård när jag får chansen men jag kanske ska plugga något till hösten för att ha något att göra tills jag flyttar till Örebro och börjar plugga på riktigt :)
Moa Ekman

2014-03-09 @ 00:17:18
Postat av: Emma

Vad roligt! Vad var det du tänkte plugga i Örebro? :) Annars kan jag rekommendera någon mattekurs till hösten ;) Vad jag minns så var du duktig på matte :)

2014-03-09 @ 16:50:47

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback