"Did you really stuff a vegetable with more vegetables?"

Rubriken kommer från Emma. Det var hennes kommentar till den här rätten. Jag lagaden den till mig själv. Barnen fick kyckling med rostade grönsaker och dragonsås. Jag sa dock till Emma att det faktiskt var mozzarella och basilika, inte grönsaker i auberginen. Hon stod dock fast vid sin åsikt att basilika i alla fall var grönsaker. 
 
Ugnsbakad Aubergine med mozarella, basilika och tomatsås.
 
Gör en tomatsås. Fräs finhackad vitlök och finhackade basilikastjälkar i olja. Ha i krossade tomater, strimlade soltorkade tomater, lite honung, timjan och salt och peppar. Låt puttra lite men inte för mycket. Såsen kommer reduceras i ugenen sen, så spar på vätskan.
 
Häll tomatsåsen i en ugnssäker form, stor nog för din aubergine. Skär 6 snitt i din aubergine men se till att inte skära hela vägen. Tryck ner en skiva mozarella och ett par basilikablad i varje snitt. Placera ovanpå tomatsåsen och ringla över olivolja. Täck alltihop med folie och baka i ugnen på 200 grader, varmluft i ungefär 1 timme. 
 
Ta ut ur ugenen och ta av folien. Gör en blandning av ströbröd och riven parmesan. Strö detta över augberginen och baka i ugnen i ytterligare 15 minuter utan folie. Se upp så att den inte bränns. Stick med en kniv i auberginen för att se att den är ordentligt mjuk.
 
Låt vila några minuter innan du äter den med ännu mer basilika, kanske lite bröd och en sallad. Mums!
Min kunde varit inne mycket längre. Hade antagligen en väldigt stor aubergine och för lite tid till godo. Jag var hungrig. Dessutom blev tomtsåsen för redecerad. Jag får försöka igen. Make it again and make it right. 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Det ser ju super gott ut!!! Men att den behöver vara sååå länge i ugnen.....

Svar: Ja det blir en lång väntan. Som en stek:) Fast vegetariskt :P
Moa Ekman

2013-07-18 @ 19:40:44

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback