Efter marknaden

Man kan säga att det blev precis som jag trodde och samtidigt helt oväntat. Jag hade stora förhoppningar och var riktigt pepp inför dagen och det blev precis lika kul som jag trodde, plus en massa annat. 
 
När jag anlände vid sju möttes jag av en koncentrerad och redan trött bagare som inte sovit på hela natten, förutom den timmen han slumrade till i soffan och glömde bort de jäsande frallorna som tyvärr gick förorade. Därför var Lasse lite stressad och efter i planeringen så jag hoppade in och hjälpte till med det jag kunde innan jag anslöt mig till macktillverklingen nere i källaren. 
 
Vi stod och bredde mackor, sprang efter brickor och värmde smörpaket på ugnen. "Ni måste stänga dörren för smöret blir för hårt annars". Varje gång man gick upp för att hämta eller lämnan något såg man hur utsällarna steg i antal och så småningom anlände även besökarna. Alla som ställde ut och alla som jobbade med marknaden var klädda i tidsenliga kläder, sekelskiftet ingefär vilket gav det hela en gammaldags känsla. Briljant!
 
 
Jag är himla tacksam över att jag fick vara nere i källaren och jobba istället för i cafet för där rådde det kaos hela tiden. Det var en lättnad att bara kunna gå upp och lämna sörgåsar och gå ner igen utan att behöve reflektera över disken eller kassan, det var inte min avdelning. Ändå gången jag stannde en längre tid var när jag av ren slump hamnade mitt framför Pyttan och Matilda som kommit för att fika. Jag blev så HIMLA glad att se dem.
 
Vid ett-tiden bytte jag dock plats med Elenor som stått vid kassan sedan starten. Hon behövde en paus nere i källaren där vi lyssnade på Paolo Nutini och Tallest man on earth, sjöng och torkade sallad. Jag tog mig mot kassan med fasa eftersom Elenor berättat om buttra kunder och en kassa utan växel. Dock hade jag det riktigt roligt. Småprata med kunderna och hälsa på Maggan, Hanna, Wilma och Julia som tittade förbi. 
 
Jag bytte mig ner till källaren igen och kunde pusta ut ett tag. Efter att ha tryckt sig förbi den aldrig sinande kön av kunder i cafét och förbi den jämnförbara högen med disk, insåg jag att min dag inte skulle sluta vid tre då marknaden stängde. 
 
Efter mycket disk, sopning och städning, såg cafét och bageriet ut som det brukar. Jag och Elenor smet iväg lite för att kanske få en gilmt av själva marknaden, vi hade inte haft ett ögonlick ledigt till att göra det innan. Vi såg det som såg ut att ha varit en underbart mysig marknad inne i ladugården med hö i gången och spisar i höjd med väggarna. 
 
Vid halv fem skrev jag ut mig, tog en kaffe och en julgran (rawfoodboll med smak av pepparkaka) och satta mig ner för första gången den dagen. Det som var tänkt att bli en kort fika med Annie blev en After Work med tänt ljus, julmusik, ännu mer kaffe och skratt med en lädgit trött Lasse, Maria, paret pizzabagare och Ann-Ida. 
 
Jag hoppas att ni som kom tyckte om marknaden och att det inte var för jobbigt med den begränsade ytan. Jag har ingen aning om hur det var utanför källaren eller bortanför kassan. Jag vet bara att i stort sett allt tog slut och att jag kommer sova gott inatt. KRAM och.... God jul?

Kommentarer
Postat av: and

ja va där, på vägen dit blev ja ombedd att köpa med mjölk o grädde,imom Maxi och tolv liter ecomjölk två liter gradde. Ja kom ca halv elva, redan svårt att parkera,levererade mjölk o grädde,pengar får vi göra upp senare, när ja såg en stressad bagare som försökte få in en plåt med bröd i ugnen.Att få sej en kopp kaffe nästan omöjligt,(tålamod och inte bli iriterad),ja gick en sväng ute istället.Smeden med sin lärling,väldigt kul att se,den stora (tror ja)nordsvenske hästen med tillhörande bonde, i solskenet,fint.Två killar som försökte spela gitarr i kylan, måste vart svårt. Honungs kolan va god, fina hantverk, m m Om det blir en julmarknad nästa år ska vi dit.

Svar: hahha tack ska du ha för att du fyllde i lite med en utomstående syn på det hela :) På kaoset! KRAM
Moa Ekman

2013-11-24 @ 09:47:04
Postat av: Mamma

Tog du några kort Anders???

Svar: Jag tror han tog ett eller två :)
Moa Ekman

2013-11-24 @ 15:27:16
Postat av: Anonym

MOA, du kan hälsa dina cafe*kompisar att dom gjorde ett bra jobb, med dessa förutsättningar. Jag, Hanna och tjejerna fick fika i stan för faten var tomma när jag lyckades ta mig ända in. Men det var gemytlig stämning i ladan, och jääääädrigt mycket folk!!

Svar: Ja vi hade nog aldrig kunnat ana att det skulle bli så mycket folk! Och det är verkligen inte ett ultimat ställe för stora sällskap... det vet vi sedan innan och så var de sällskapen inte ens i närheten med folkmassan som kom till marknaden. Jag ska hälsa dem i alla fall. Synd att ni inte fick något att fika på men så himla kul att ni kom :) KRAM
Moa Ekman

2013-11-24 @ 16:00:37

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback