Första Maj.

 
Jag har alltid trott att jag trivs med att vara ensam. Jag romantiserar det på något sätt. För ungefär två timmar sedan såg jag fram emot att laga mat, sitta vid köksbordet och äta i lugn och ro medan jag kollade på någon serie på datorn. Efter det skulle jag dricka kaffe och äta choklad som jag köpt på Borough Market.
 
Nu är det gjort. Jag har sett på serierna, ätit chokladen och har tyvärr huvudverk efter den lite för svaga kaffet. Det var inte mer än så. Nog att det var gott och härligt medan det varade men nu, när avsnitten är slut och kaffekoppen tom, ekar musiken i ett lika tomt kök. 
 
Pixie ligger i mitt knä och andas tungt. Hon är varm och det är skönt att ha ett annat liv närvarande. Jag är så himla glad att hon har blivit en del av det här huset. Det är alltid någon annan i huset. Någon jag inte behöver göra mig till inför eller prata med på ett språk jag inte förstår. Vi förstår snarare varrandra lika lite och lika mycket. 
 
Idag har Frida och Clara varit här. Frida kom tidigt och satt i soffan och såg på film medan jag sov i en timme i min säng. Det låter nog lite flummigt men det var faktiskt inget konstigt med det. Jag var trött efter att ha kommit hem vid ett kvällen innan. Vi var på Fika i Brick Lane och utnyttjade erbjudandet att få gratis drink efter klockan 22 då det var Valborg. Jag och Clara drack Dillicious dillight. En drink med dill vodka och elderflower. Det låter helt skruvat men det var riktigt gott! Istället för att vara söt som de flesta drinkar är, var denna nästan lite salt. Det påminde faktiskt om dillchips. Perfekt på midsommar eller vid kräftskivan!
 
Så efter att jag sovit ett tag och drömt om hummus ifrån pret (som inte finns) och efter att jag motstått lockelsen att somna om för att ta reda på receptet på dena delikata sak, gick jag ner till Frida som satt i mörkret. Några minuter senare kom Clara och vi började laga mat. Målet var att efterlikan en sallad som jag ätit på Gails ett par dagar tidigare. 
 
Vi ugnsbakade lite rödbetor och rostade hela hasselnötter. Kokade linser som vi blandade med soltorkade tomater, salt, peppar, citronskal och citronsaft. I med lite bladspenat, chévreost, rödbetorna och lätt hackade hasselnötter. Färdigt. Det åt vi på gärset i solen. Efterrätt blev kaffe och frukt. 
 
Jag ahr varit ledig hela eftermiddagen för Emma blev hämtad från skolan av sin mormor och Rebecca är på hockey-trial. Eftersom den slutade så sent ska hon dessutom sova hos sin morbror efterråt och åka till skolan där ifrån imorgon. (Det är typ precis vid deras hus så det blir sovmorgon för henne imorgon). Jag har därför spenderat min eftermiddag i solen. Skypat med mamma, läst brev, taigt en LÅNG dusch och nu lagat mat. Lax, kokt potatis, fräst spenat, snabb-inlagda gurkor och citron-cremefraich. En riktigt somrig dag.
 
Nu väntar jag bara på att Sue ska komma med Emma eller att någon av Kate och Nick ska komma hem. Det är konstigt att vara ensam i huset vid halv åtta en vardag. Jag har varit utan mänskligt sällskap i ungefär fem timmar nu och börjar bli lite sällskapssjuk. Lite ensam. Jag ska nog krama Pixie lite. 
 
Här kommer massa matbilder. Det är bara för din skull Josefin. Jag vet ju hur mycket du uppskattar dem och att du absolut inte stör dig på dem. Inte ALLS! ;D
 
Massa kramar på er.

Kommentarer
Postat av: Frida

Haha underbart inlägg! :D

Svar: tsss. Tack ;)
Moa Ekman

2013-05-02 @ 18:11:30
Postat av: Kusin Elin

Åh KOKT POTATIS!! :D hihi jag tror mamma har smittat mig med sin potatisdyrkan xD

Svar: Du ANAR inte hur gott det var med den kokta färskpotatisen jag och Frida åt i fredags. SÅÅÅÅÅÅ gott!! Ibland finns det inget godare än kokt potatis :P hihih
Moa Ekman

2013-05-02 @ 18:32:19
Postat av: Maggan

Bara goa grejet. Såg färskpotatis här på Maxi idag, endast 259 kr/kg.

Svar: HAHAH WHAT! det var inte liiite saftigt. Vi betalade typ fem kronor för åtta medelstora potatisar :) Väldigt värt!
Moa Ekman

2013-05-06 @ 23:17:18

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback