Blommor i snöstorm

I torsdags hade jag en dag för mig själv då jag utforskade London. Det började med att jag (istället för att följa Oxford Street eller svänga ner längs med Regent Street som man vanligvtis gör) vandrade "uppåt" vid Oxford Circus och hamnade på gatan Great Tichfoeld Street. Det är gatan som Kate jobbar på och även en gata full med bra caféer (enligt henne). Bland annat låg där Scandic Kitchen som är en affär/café med svenska varor. Längst in i  lokalen fanns ett par hyllor och en kyldsk med svenska hårdostar, falukorv, sill och pålägg. I hyllorna stod saker som choklad från marabou, lingonsylt, knäckebröd och havregryn. Jag köpte ett paket Wasa Sport-knäcke och ett par skivor stort, härligt, mörkt rågbröd som troligtvis bakats i affären. 
 
Jag gick sedan med glada steg mot solljuset och Soho. Jag velade lite. Osäker eftersom jag var ensam. Att gå in på ett fullsatt café är pinsamt för man framstår som ensam. Att gå in på ett nästan öde café är också pinsamt för då syns man så tydligt. Det är inget problem i detta om man är fler än en, men nu var det ju så att jag vandrade runt på egen hand. 
 
Till slit tog jag i alla fall mod till mig och klev in i ett befolkat, litet café med lockande mackor. Fernandez & Wales hette det. Vi har passerat det många gånger förrut och kollat in på charkuterierna i skyltfönstret. Jag var velig som alltid men tjejen bakom disken lät mig ta den tiden jag behövde för att bestämma mig. Till slut satt jag vid fönstret och mumsade på en grillad macka med kyckling, tomat, någon röd harissaliknande grej och mozarella. Den var mycket god och med tanke på att jag endast ätit en banan och en halv näve nötter till frukost, satt den som en smäck. Till det drack jag svart kaffe, som sedan fick bli med mjölk då det var något för starkt.
 
Jag förvånar mig själv med att allt oftare smutta på det svarta kaffet innan jag häller i mjölken. Det som är intressant med detta är då att jag faktiskt tycker det är riktigt gott som det är. Snart behöver jag kanske ingen mjölk...
 
Jag satt i alla fall där ett tag och lyssnade på Christer i P3 medan jag pysslade med en Café-/Restaurang-karta. När mackan var slut och kaffet borta sedan länge, resta jag mig och gick ut i kylan igen. Jag hade sällskap med Frida på bussen hem och hon var även stöd åt mig när jag köpte blommor av mannen i blomståndet vid Turnham Green. Det är första gången jag köpt blommor på det sättet och nu blev det även på engelska i England. Kul. En färgsprakande bukett blev det. Denna skulle Emma ge till sin privatlärare Kath som hon gått till under de senaste åren. Det var sista gången vi skulle dit i torsdags för Emma ska nu byta till en lärare som kommer hit till huset och hjälper henne. 
 
Så. Sista taxituren på länga förhoppningsvis. Sista promenaden i det gräsliga området Kath bor i. Sista koppen kaffe på det risiga cafét vid huvudgatan. Skönt att ha det borta från veckoplaneringen. Kate lagade mat på kvällen och allt var ganska fint. 
Idag har det varit nästan snökaos i London. Allt är försenat eller inställt och det vita som faller från skyn är allt folk tänker på. Barnen är dock glada och åker pulka hem från skolan. Jag och Pyttan trotsade vädret och åkte till Borough Market. Om Pyttan vetat att det var utomhus hade hon kanske ringt och avbokat men nu var hon glatt ovetande om detta faktum. Det var i alla fall mysigt att gå runt där i snön och vi fick smaka på olivolja, balsamvinäger, brownies och ostar precis som vi hoppats.
 
Vi köpte till och med varsin brownie och njöt av dem på Starbucks där vi värmde oss lite med en kaffe. För att hitta dit hade vi gått in på ett mycket mindre Starbucks på den stora gatan för att fråga om det fanns något annat i närheten. Jag han inte säga mer än; Ähm, excuse me. Do you know if there's..." innan killen vid disken log och sa lamt "Yes, just walk a bit on that road there and turn right at the bank". Tydligen hade säkert trettio personer innan oss frågat samma sak. Han visste vad vi ville. "You should put up a sign" sa jag. 
 
Vi satt i nästan två timmar och pratade, åt våra brownies och drack kaffe tills jag insåg att Kate smsat mig och sagt att Emmas Netball var inställd på grund av vädret. Jag var en 40 minuters lång tunnelbanefärd bort om man inte räknade med förseningarna som vädret och mängden folk skulle medföra. Smått kaosartat skyndade vi till tunnelbanan där jag sa hejdå till Pyttan. Jag försökte svara Kate och säga att jag var på väg men troligtvis skulle bli sen men han inte skicka innan jag var nere i tuben där täckningen dog. Lite senare fick jag ett till sms av henne där hon oroade sig över om jag sett det förra meddelandet och bad mig svara. Jag fick paniiiiik. Skrev att jag var på väg och bad så hemskt mycket om ursäkt. Jag ringer skolan, skrev jag, utan att ens ha numret dit. Tack och lov sa Kate att hon fixat så att en mamma till en kille i Emmas klass skulle ta med sig Emma hem till sig och att jag kunde hämta henne där.
 
När jag senare går hemmåt och passerar skolan ser jag Emma och de andra gå ut ur grindarna. Jag möter dem och är lättad över att faktiskt ha hunnit "i tid". " So I can releas you from your duty" säger jag men får till svar att Emma gärna får följa med dem hem ändå och leka. Emma nickar ivrig, slänger rin ryggsäck till mig och vinkar hejdå. Skönt. Lite ledig tid. Jag pustar ut efter att ha "stressat" hem, stillasittande på tub och buss. 
 
Kvällen har bestått av att jag, familjen, plus Kates syster och Rebeccas kompis, ätit middag på den skabbiga Thai-restaurangen som ligger på samma gata som budgens (typ tre minuters promenad från vårt hus). Jag var dock förvånad för hur väldans gott allt var! Tydligen är restaurangen känd för maten och är väldigt poppulär bland folken i trakten. Det ser bara förjävligt ut. Billigt var det också. Jag "beställde" en curry med biff och indisk tappning. Den var GALET god. Lätt bäst av allt på bodet. (Vi delade på allt).
 
Nu ska jag kolla på film och somna tidigt. Är så väldigt, väldigt trött. KRAM
 
Har även fått två brev från två olika Elin:ar <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback