Semledagen vs Pancake-day

I tisdags var det semledagen/fettisdagen och självfallet var vi då tvugna att bejaka vår svenskhet och baka semlor. Jag och Clara kom hem till Frida som passade barnen då de redan fått sportlov. Mina barn och Claras börjar sin lediga vecka på måndag. Vi satte igång med vetedegen.
 
Det kändes fint i mig att få mortla kardemumma, starta Kitchen Aiden och sätta en deg på jäsning. Något saknas i livet om man inte får göra det då och då. Medan den jäste stekte jag pannkakor till barnen medan Frida fixade en tomatbruchetta till oss "vuxna". Den var makalöst god! Det var dessutom Fridas egenbakade surdegsbröd vilket var ett av de bästa jag smakat!
 
På grund av brist på tid var vi tvugna att skippa sista jästiden och hivade in våra mini-bullar i ugnen. Ingenting blev riktigt som det skulle. Mandelmassan ersattes med en blandning av mandelmjöl, florsocker, vaniljessens och grädde. Grädden blev aldrig hård utan bara tjock och rinnig. Bullarna blev ojästa och små (och underbart degigga så som jag gillar det). Ändå blev det en fenomenal semla till slut!
 
För engelsmännen var det inte semledagen utan istället pancake-day. Detta firades med pannkakor till både middag och efterrätt. Min matiga fyllde jag med champinjoner, rödlök, timjan, spenat och ost. Gott! Dagen avslutades med en söt pannkaka med socker och citron, på klassiskt engelskt vis. 


Kommentarer
Postat av: Faster A

Så här i semletider utser alltid Alingsås Tidning o Kuriren A-sås godaste semla, jaa töser ja vet inte om er semla hade placerat sig, det är liksom inte rätta fluffet på grädden..det har ju ingen betydelse! Bara det smakar gott!

Svar: Hahaha nä jag hade blivit förvånad om vår ens var nominerad;) Jag föredrar faktiskt "riktig" semla framför våran, men vi gjorde det bästa av situationen och av det vi hade. Men som du sa, bara det smakar gott, och det gjorde det:) Hur många semlor har du ätit? och var ifrån? :)?
Moa Ekman

2013-02-14 @ 19:42:24
Postat av: Faster A

Det har blivit en ifrån Vårgårda Konditori,en från ICA Maxi A-sås och en från ICA Vårgårda(de bakas i Grästorp)lite svårt o säga vem som var godast

2013-02-17 @ 12:34:09
Postat av: Mamma

Hör du Annika!! Skall du äta goda semlor så köp dom på GERDAS bageri.... dom är godast. // Lill

Svar: Tydligen är de inte de godaste i år. Jag tror att Coffe House's semlor var godast och sedan kom Maxi. Gerdas kom trea :) Men det är ju bara enligt de som gjorde det testet.
Moa Ekman

2013-02-17 @ 15:12:30
Postat av: Faster A

Menar du Gerdas i A-sås? Grannen säger att just det bageriet har godast semlor

2013-02-17 @ 18:45:23

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback